innovatie quickscan

innovatie

quickscan

Sprint 1 (2 weken)

De innovatie quickscan geeft een weergave van de huidige status van de zorgorganisatie op het gebied van innovatie. De scan is opgebouwd uit twee dimensies: innovatie leiderschap en innovatie capaciteit. Per dimensie komen er behoeftes naar voren die bij alle lagen van de organisatie zijn opgevraagd, zowel kwantitatief als kwalitatief. Deze behoeftes leiden terug naar de algemene vraagstukken:  stijgende zorggvraag en de krappe arbeidsmarkt. De scan vertaald vervolgens deze behoeftes om naar concrete acties om organisaties efficiënter te laten werken, het leveren van kwalitatieve zorg met minder middelen/handen, ouderen op een verantwoordelijke manier zelfstandig thuis te kunnen laten wonen.

 

 

LEIDERSCHAP CAPACITEIT

 

Als eerste bekijken we hoe leiderschap in vorm van visie, structuur en betrokkenheid is geregeld: hoe innovatie wordt ingezet.

INNOVATIE CAPACITEIT

Vervolgens bekijken we hoe de innovatie capaciteit is geregeld met betrekking tot de zorg ervaring van clienten, interne processen en netwerk zowel intern als extern. Innovatie capaciteit laat zijn wat voor soort innovatie er wordt ingezet.

INNOVATIE MATRIX

 

De wat en hoe worden in een matrix langs de y- en x-as gelegd, waaruit vier velden ontstaan:

INNOVATIE MASTER: Een innovatie master beheerst zowel de visie als de innovatie capaciteiten om kundig te reageren op de huidige vraagstukken in de zorg. Een master weet waar en hoe te experimenten en investeren om innovatie te laten slagen.

INNOVATIE CONSERVATIEVELING: Hoewel conservatieven beschikken over innovatie leiderschap, zorgt de voorzichtigheid ervoor dat deze organisatie geen sterke innovatieve mogelijkheden opbouwt. Elke investering wordt zorgvuldig overwogen en sterk gecoördineerd.

INNOVATIE FASHIONISTA: Een innovatie fashionista wacht niet met te beginnen; ze proberen alle mogelijke innovaties uit en stellen dat ook graag tentoon. Door het ontbreken van duidelijke en doelgerichte sturing en lange termijnvisie, wordt er vaak energie en kosten verspild.

INNOVATIE BEGINNER: Beginners staan aan het begin van de innovatie reis. Ze proberen eerst zekerheid te vergaren - de ‘wait-and-see’ strategie.

plan de campagne

Sprint 2 (2 weken)

Uit de quickscan komen behoeftes die nodig zijn om te sturen naar een innovatie master. Tijdens de Plan de Campagne sprint worden deze behoeftes omgezet in concrete actiepunten. Deze actiepunten leiden uiteindelijk terug naar de vraagstukken vanuit de zorgsector, krappe arbeidsmarkt, stijging in zorgvraag en de uitdagingen. 

De eerste week van de Plan de Campagne Sprint wordt er meegelopen met de afdelingen om te onderzoeken waar de behoeftes vandaan komen. In de tweede week worden de behoeftes vertaald in actiepunten en gematcht met deze afdelingen.

 

  • Quick scan resultaten

  • Behoeftes per matrix as (leiderschap en innovatie capaciteit)

  • Behoeftes per afdeling/woongroep

  • Concrete actiepunten vanuit de behoeftes

  • Tijdslijn

Aan het eind van van de sprint ontvangt de organisatie een overzichtelijk en concreet actieplan, die weer uitgevoerd kunnen worden met een innovatie sprint. 

Geinteresseerd?

Contact

H.J.E. Wenckebachweg 144

1096 AS​​, Amsterdam

Tel: +31620504450​

Mail: info@proudfitters.nl

  • Black Twitter Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2019 by Proudfitters onderdeel van Proudfits | KVK 74789104 | NL860027041B01 | Algemene voorwaarden